sobota, 15 listopada 2014

Machine Head - Bloodstone & Diamonds (2014) - recenzja płyty

Lider Machine Head mówiąc o nowej płycie odnosił się do tytułu - wskazując, że krwawnik i diament to dwa najtwardsze materiały na ziemi. Pierwszy z nich w wielu kulturach wykorzystywany był jako amulet oraz symbol sprawiedliwości, natomiast drugi - mocny, o charakterystycznym kształcie - pojawia w logo zespołu, które dwadzieścia dwa lata temu naszkicował Robert Flynn. Czy "Bloodstone & Diamonds" jest albumem epickim, jak sugeruje wokalista?  Sprawdźmy.

Ósmy album Machine Head powstał bez udziału basisty Adama Duce`a, którego zastąpił w ubiegłym roku Jared MacEachern. Na płycie znajduje się dwanaście kompozycji, w tym jeden utwór instrumentalny - "Imaginal Cells" z kolażem słownym zaczerpniętym z audiobooka "Spontaneous Evolution" (autor: Bruce Lipton). Produkcją zajął się nie pierwszy już raz Juan Urteaga. 

Machine Head - Bloodstone & Diamonds
Machine Head - Bloodstone & Diamonds
Płyta rozpoczyna się dwiema torpedami: "Now We Die" (świetne thrashowe solo i praca sekcji rytmicznej) oraz "Killer & Kings"- klasyczne łojenie znakomicie wpisujące się na listę najlepszych numerów Machine Head. Jednym z moich faworytów jest "Nights Of Long Knives" atakujący słuchacza z metalową furią. O pewnej epickości materiału świadczy kilka momentów: smyczki we wstępie do pierwszego kawałka oraz "Sail Into The Black" rozpoczynające się spokojnie z akustyczną gitarą i słyszalnym pianinem oraz solówką podkreślająco patos numeru. W "Eyes Of The Dead" Flynn próbuje momentami śpiewać, chwilowo robi się nawet przyjemnie, ale thrash metalowe tempo i szybka gitarowa solówka (klasyka błyskawicznego dociskania strun do gryfu!) nie pozwalają nikomu zapomnieć, gdzie tkwią korzenie tego zespołu. Ten i praktycznie każdy kawałek na płycie stanowi też dowód na to, że Machine Head nie pozwala, by słuchacz się nudził (przejścia, motywy, zmiany tempa). "Beneath The Silt" mógłby spokojnie wyjść spod ręki muzyków zespołu Down - soczysty riff sludge metalowy, specyficzny sposób śpiewania sprawiają, że możemy zanurzyć się w mule rzeki Missisipi. Co jeszcze? "In Comes The Flood" z chórem śpiewającym "America, America" i rewelacyjnym riffem podbitym basem Jareda. Robert Flynn wpada w swój charakterystyczny nieco patetyczny sposób śpiewania, który jednak równoważy agresywnym krzykiem (żeby nie było za miło). Jeszcze to solo i smyki. Przebojowy "Game Over" rozkręci niejeden młyn pod sceną. Miód na serce zwolenników solidnego uderzenia. Wspomniałem o "Take Me Through The Fire"? W ogóle nie ma tu słabych, ani nawet średnich kompozycji. Jest po prostu dzieło! W tym ciężkim graniu jest tyle smaczków, że wiele kapel może tylko pozazdrościć. Co tu dużo pisać, trzeba posłuchać.

Kilka tygodni temu miałem przeczucie, że nowe Machine Head będzie wydarzeniem. Nie myliłem się. Kwartet z Oakland bez większych problemów kupił mnie po raz setny. "Bloodstone & Diamonds" to mocna i inteligentna płyta, która się nie nudzi i można ją spokojnie nazwać jedną z najlepszych w dorobku grupy.


Lista utworów:
1. „Now We Die”                                                                
2. „Killers & Kings”                                                                             
3. „Ghosts Will Haunt My Bones”                                                                               
4. „Night of Long Knives”                                                               
5. „Sail into the Black”                                                                      
6. „Eyes of the Dead”                                                                      
7. „Beneath the Silt”                                                                        
8. „In Comes the Flood”                                                                 
9. „Damage Inside”                                                                           
10. „Game Over”                                                                  
11. „Imaginal Cells” (instrumental)                                                                              
12. „Take Me Through the Fire”
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz